O KONWERSJI

NIE TYLKO W E-COMMERCE

Autor – Arek Legoń – head of concept agencji reklamowej V&P

Konwersja była i jest w marketingu od zawsze. Obserwujemy ją w całym 360 stopniowym środowisku komunikacji marketingowej. Bez niej trudno mówić o efektywności prowadzonych działań reklamowych. Dlaczego zatem tak rzadko myślimy o konwersji, skoro jest ona kluczem do sukcesu w każdej aktywności marketingowej, niekoniecznie powiązanej ze sprzedażą produktów online?

Powszechnie uważa się, że konwersja dotyczy tylko działań w internecie. Stała się synonimem sprzedaży online, ponieważ w czasie rzeczywistym zarządzający daną marką mogą obserwować wpływ płatnych działań marketingowych (kampanii) na efekt sprzedażowy. Pozyskane w ten sposób informacje pomagają im optymalizować poziom konwersji. Tak samo działa to na innych polach eksploatacji marki, jeśli jesteśmy w stanie definiować poszczególne poziomy konwersji mierząc działania marki np. w sklepie to możemy  kontrolować  i wpływać na efektywności naszych działań reklamowych i sprzedażowych.

KONWERSJA PODSTAWĄ MONITOROWANIA KONDYCJI MARKI

Postęp technologiczny spowodował, że zapomnieliśmy iż każde działanie reklamowe zostało wymyślone i zastosowane aby wzbudzić określoną reakcję konsumenta. Tym samym konwersja jest obecna w marketingu od dawna. Przecież marki monitorują poziomy świadomości, rozważania zakupu, lojalności – obserwują swój „lejek sprzedażowy”, dzięki czemu mogą definiować przepływy w lejku konwersji, które mają najistotniejszy wpływ na realizację celów.

GDZIE SZUKAĆ KONWERSJI?

W dzisiejszym wielokanałowym i wielościeżkowym środowisku, szukanie strategicznie istotnych przepływów jest o wiele trudniejsze. Aby mieć pełen obraz tego, co wpływa na poziomy w całym systemie powiązań, który determinuje efektywność naszych działań marketingowych, musimy przyglądać się problemom z szerszej perspektywy, a raczej musimy połączyć trzy najważniejsze obszary:

  • PERSPEKTYWA MARKI – obszar pozycjonowania marki, jej przewagi konkurencyjnej oraz media mixu, dzięki któremu dociera z komunikacją do swoich odbiorców;
  • PERSPEKTYWA CZŁOWIEKA – obszar definiowania odbiorców komunikatu, grupy docelowej, strategicznie najważniejszych segmentów konsumentów oraz zwyczajów zakupowych kupujących, jak: misje, okazje czy tryby zakupowe;
  • PERSPEKTYWA BIZNESU – obszar związany z relacjami marki z najistotniejszymi kanałami sprzedaży produktu marki, w którym dochodzi do transakcji zakupu (wybrana sieć retail albo wybrany format sklepu, np. CONVENIENCE lub e-commerce).

Dlaczego tak ważne jest spoglądanie na te trzy perspektywy? Wyobraźmy sobie, że mamy idealny produkt, który doskonale odpowiada na potrzebę konsumentów, przy tym jest w bardzo dobrej cenie ale… nie ma go na półce w sklepie. Inny przykład z życia, zbudowaliśmy sprawną sieć dystrybucji, silną widoczność w kanale sprzedaży, prowadzimy skuteczne kampanie promujące markę, ale produkt nie odpowiada na potrzeby konsumenta. Niestety taki produkt nie ma szans na sukces, pomimo dobrej reklamy i sprawnej sprzedaży.

ZMIANA PRZYNOSZĄCA REZULTATY

Od czego trzeba zacząć? Od zdefiniowania barier. Konwersja jest zmianą, która przynosi oczekiwane rezultaty, pod warunkiem że trafnie określisz problemy z jakimi boryka się produkt czy usługa, która sprzedajesz. Żeby zmieniać poziomy konwersji na wyższe, trzeba mieć świadomość celów wyrażonych jako Kluczowe Wskaźniki Efektywności – KPI’s (ang. Key Performance Indicator).

Jeśli jesteś osobą decydującą o realizacji celów marketingowych i chcesz przekonać się, jak działa analiza Marketingu Konwersji 360 napisz do nas na  adres: k.radecka@vip.com.pl a my pomożemy Ci przygotować skuteczną kampanię dla Twojej marki.

 

Pełna wersja artykułu została opublikowana w grudniu 2018 r. na portalu Nowy Marketing: https://nowymarketing.pl/a/20649,o-konwersji-nie-tylko-w-e-commerce

POROZMAWIAJMY O KONWERSJI

Katarzyna Radecka k.radecka@vip.com.pl
Biuro agencja@vip.com.pl

ul. Nehringa 10, 60-247 Poznań

+48 605 318 730

61 866 26 63

ul. Emilii Plater 28, 00-688 Warszawa

Jesteśmy grupą